خصوصیات فیزیکی و نوری

اوپال یکی از سنگ جواهراتی است که بدون بلور می باشد. از ژله ای سخت شده با ترکیب سیلیس و آب تشکیل شده است. اوپال در حفره های پرشده سنگها، استلاگمیتها یا مواد آلی ثانویه همانند صدف و استخوان یافت می شود. دارای شکستگی صدفی است. اوپال سفید رنگ روشن و درخشانی دارد که نمایش دهنده همه رنگهای طیفی می باشد.
اوپال سیاه دارای رنگهای تیره بدنه (سیاه، آبی، سبز، خاکستری) و یک نمایش از رنگهاست. اوپال آتشین دارای رنگهای زرد شفاف، نارنجی یا قرمز است. اوپال آبدار بدون رنگ می باشد.



اوپال در عقايد ملل جهان

در تاریخ افسانه های متعددی درباره اوپال وجود دارد. بر طبق افسانه ای هندی به نقل از کتاب سنگهای جواهر ((gemstone نوشته ویلارد هیپس (Willard Heaps): خداوندان برهما، ویشنو و شیوا هر سه دل در گرو عشق زنی زیبا می سپارند و به رقابت می پردازند. خداوند خداوندان از این موضوع به خشم می آید و زن زیبا را به واسطه مه و غباری می پوشاند. از این رو هر کدام از خداوندان رنگ منصوب به خود را به زن می بخشند تا بتوانند او را ببینند و تشخیص بدهند. برهما رنگ آبی بهشتی، ویشنو طلائی باشکوه و شیوا قرمز شور انگیز را به او هدیه می کنند. اما هر سه آنان در اشتباه بودند زیرا که این ظاهر فریبنده به واسطه وزش باد پاک می شد. سرانجام دل خداوند خداوندان به رحم می آید و زن را به سنگ تبدیل می کند. این سنگ اوپال، سنگی بدون درخشندگی و به رنگهای رنگین کمان یافت می شود. اوپال در قرون وسطی بسیار مورد توجه بوده و سنگ چشم نامیده می شده است و معتقد بودند که سوی چشم را زیاد می کند و بر این باور بودند که اوپال رنگ موی بانوان مو طلایی را حفظ می کند. در استرالیا اعتقاد بر این بوده است که اوپالی بزرگ بر ستارگان حکومت می کند و در عشق انسانها را راهنمایی می کند و همچنین مقدار طلا را در معادن معین می کند. بومیان استرالیا بر این باور بودند که اوپال شیطانی است درون زمین که نیمی از آن به شکل مرد و نیمی دیگر آن به شکل ماری است که در کمین است تا انسان ها را به سوی نیستی و زوال فریب دهد.اعراب بر این باور بودند که هر کسی اوپال را بر خود بیاویزد از نظرها پنهان می شود از این رو اوپال سنگ محبوب دزدان و جاسوسان بود.رومیان اوپال را سمبل عشق و امید می دانستند.در مشرق زمین نیز اوپال را لنگه امید می نامند. امروزه نیز اوپال امید و عشق را به ارمغان می آورد. اوپال زیبایی به نام اورفانوس در تاج سلطتنتی پادشاه مقدس روم به کار رفته است و نمادی است از پاکی و شفافیت برف و سرخی شراب و موجب غلبه پادشاه بر دشمنان می شود.اوپال همچنین در تاج سلطنتی فرانسه به کار رفته است. ناپلئون اوپالی زیبا با رنگ قرمز براق به ژوزفین هدیه کرده است به نام The burning of troy.


پراكندگي جهاني

اوپال در روم استفاده می شد که از جمهوری چک و اسلواکی به آنجا می رت جایی که اوپال سفید در لاواهای ولکانیکی و تونلهای معدنی در اعماق رشته کوهها یافت می شد. گواتمالا، هندوراس و مکزیک دارای اوپال هستند اما زمانی که اوپال گرانبها در کوئیزلند استرالیا یافت شد از درجه اهمیت آنها کاسته شد. اولین نوع اوپالی که در استرالیا یافت شد تخته سنگ اوپال بود که در تراشیدن جواهرات استفاده می شد. اوپالها همچنین در سنگهای رسوبی و آذرین، در رگه ها و کلوخه ها و در دودکشها و ممکن است در مواد آلی ثانویه مانند اوپال سفید شده در صدف ماهی و یا استخوان دایناسورها شکل گرفته باشد. مثل صخره سفید یافت شده در ولز جنوبی. در لبه این صخره نودولهایی از اوپال سیاه نیز یافت می شود.
اوپال سفید گرانبها در جنوب استرالیا دیده می شود. مناطق دیگری که شامل اوپال قیمتی است عبارتند از برزیل، آفریقای جنوبی، زیمباوه و آمریکا.